Social media trends 2018

Voor de MKB/ZZP ondernemer

Ik heb het goede voornemen om wat meer met social media te doen in 2018. En te bloggen. Dus 1+1= een blog over de social media trends in 2018. Je vindt hier een samenvatting van mijn research naar de trends die ‘ze’* verwachten in 2018. Ik heb geprobeerd een overzichtelijke verzameling te maken van wat me relevant lijkt voor ons zzp / mkb in de sport / cultuur / lifestyle branche. De bronnen staan onderaan voor wie meer wil weten (zoals wie  ‘ze’ is*).

De trends zijn verdeeld in trends voor:

  • Doelgroep op social media
  • Content voor social media
  • Social Media Marketing

 

Social Media Doelgroep anno 2018

Talking to who? Ook opa’s, oma’s en kinderen

Ondertussen zit 96% van NL op Social Media. Dus alleen babies en echte bejaarden niet, verder iedereen.

Steeds jonger hebben kids al een smartphone, maar ook de oudere generatie laat zich steeds vaker zien op social media. Die willen natuurlijk hun kleinkinderen zien. Voor kinderen zijn er bepaalde apps erg populair, zoals Snapchat, Musical.ly en Yay. Ook op youtube hebben jonge kinderen populaire channels. Opa’s en oma’s zitten nu vooral nog op facebook, maar instagram is ook zo ontdekt.

 

Social media Content trends – wat je post

1. Mobile first

Niet alleen voor webdesign is dit een trend, voor social geldt het nog meer. Meer dan 80% van de social bezoeken gaat via mobiel. Gedetailleerd beeld en vierkante en verticale content werkt op mobiel beter.

2. Video en motion

Bewegend beeld is erg populair. Facebook & Cisco (grote IT-speler) verwachten dat in 2019 70 tot 80% van de content online video zal zijn. En dan niet alleen professioneel opgenomen video’s, maar ook live video’s en andere dynamische content met bewegende plaatjes of visuals. De gifjes zijn nog niet klaar! Ik denk ook omdat op mobiel video’s niet altijd afspelen, maar gifs wel.
Let wel op dat veel wordt bekeken zonder geluid, dus het gebruiken van ondertitels / tekst / voor zichzelf sprekende visuals is aan te raden. Liefst heb je dan en/en, dus zowel zonder als met geluid een goede video. En ook hier geldt, mobile first. Dus niet meer (alleen) 16:9, maar ook vierkant en verticale video’s.

3. Augmented reality doet zijn intrede

Eigenlijk is het er al even maar steeds meer bedrijven vinden er een toepassing voor en steeds meer smartphones kunnen het ook daadwerkelijk aan. Je ziet het al een beetje met de filters van Snapchat en Instagram en apps zoals die van Ikea en Flexa. Ik vind het vet en ben erg benieuwd wat dit in onze branche kan betekenen.

4. Creativiteit en niche

Om op te vallen dus de grote hoeveelheid content is creativiteit en het bieden van meerwaarde erg belangrijk. Je wilt je kijker verrassen en boeien. Door je specifieker te richten op een kleinere doelgroep kan je die ook gerichter aanspreken en daarmee je content origineler maken.

5. User generated content

Deze zit op het randje van content en marketing: een top-manier om je fans te betrekken is door hun content te gebruiken. Het laat interesse zien van jou als bedrijf in je bezoekers, een stukje humbleheid en het is voor andere bezoekers makkelijker zich verbonden te voelen. Als je het goed toepast kan het voor veel hogere engagement leiden en het bespaart jou content maken.

“Redbull ‘Regrammed’ bijvoorbeeld al ongeveer tweederde van hun Instagram Posts. Een effectieve inzet van UGC kan volgens hetzelfde onderzoek zorgen voor een tot 6.9x zo hoge engagement.”

 

Social Media Marketing trends

1. Micro-influencers

Deze sluit een beetje aan op de vorige. Sommige mensen hebben veel followers op instagram en andere gigantisch veel. De grote bedrijven weten hun weg naar deze influencers wel te vinden. Maar ook de juiste persoon met 2K followers kan veel voor je doen, zonder dat deze verwacht daar veel voor te krijgen. Een mooie bijkomstigheid: onderzoek van influence.co laat zien dat influencers met minder dan 2000 volgers relatief veel meer interactie veroorzaken dan collega’s met meer dan een miljoen volgers.”

 

2. Ads & promoten

Je leest soms nog wel dat Social Media de perfecte plek is om als bedrijf de conversatie met je klant aan te gaan. Maar dat wordt wel steeds minder. Ja, zeker voor grote bedrijven is een stukje klantenservice verschoven naar Social Media, maar dat is weer wat anders. Om mensen te bereiken maak je gebruik van ads en promoties. Dan kan je de resultaten ook meten, wat weer waardevolle informatie oplevert voor de volgende campagne.

3. Linkedin & Pinterest

Er zijn al mensen echt fan van Linkedin, anderen doen er nog niks mee. Ik denk dat het per branche nogal wisselt, vooral business2business is Linkedin een goede plek. Ik heb het op mijn to do lijstje staan om een wat mee te gaan doen en te kijken waar de meeste toegevoegde waarde ligt. Om dan ook even een goed business2consumer platform aan te halen: Pinterest is ook nog steeds groeiende en vooral een fijne plek voor inspiratie, trendspotting en product-promotie. Ook deze staat op mijn to-do lijst.

5. Chatbots voor service en verkoop

De bekende chatboxes die tegenwoordig op veel websites op poppen. Ik noem deze even kort, ik denk wel dat het waardevol is maar het is wel lastig voor kleinere bedrijven om daar constant op te zitten. Want je moet wel snel antwoorden, anders zijn mensen alweer weg. Op Jivansmassage.nl zit er een en Jiv is er erg tevreden over.

 


Bronnen: